Bannerikuva, Chat ja viestit

alt=

Murupolku

Chat-palvelut

Chat ja viestit


Asiointi Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat- ja viestit-palveluissa tapahtuu OmaSavossa, joka on Pohjois-Savon hyvinvointialueella asuville ja hoitopaikkansa tälle alueelle valinneille asiakkaille suunnattu turvallinen asiointipalvelu verkossa. Vaihtoehtoisena asioinnille chatissa tai viestit-palvelussa toimii perinteinen puhelinasiointi. Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon puhelinnumerot löydät verkkosivuilta kunkin palvelun kohdalta: Palvelut

Asiasi käsittely on nopeampaa, kun otat yhteyttä vain yhden asiointikanavan kautta (chat, puhelin, viestit).

Katso ohjeet OmaSavon digitaalisten palvelujen käyttöön

Sairaanhoitajan chat

Sosiaali- ja terveyskeskuksen chatissa voit keskustella sairaanhoitajan kanssa ilman ajanvarausta. Sairaanhoitajan chat on avoinna maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin ja arkipyhien aattona kello 8–15.30.

Asiointi sairaanhoitajan kanssa vaatii vahvan tunnistautumisen. Asiointi chatissa on maksutonta. Chatin kautta jatkohoitopolkusi tarpeen mukaan voi ohjautua myös joko etä- tai lähivastaanotolle. Lisätietoja digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen palveluista ja esimerkiksi asioista, joita digitaalisen asioinnin kautta voidaan hoitaa, löydät digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen sivulta.

Kun kirjaudut palveluun ja olet aloittamassa chatia ensimmäistä kertaa, käythän lisäämässä puhelinnumerosi omaan profiiliisi. Saat tällöin tekstiviestillä tiedon ammattilaisen vastauksesta niissä tilanteissa, kun vastaus esimerkiksi jatkoselvittelyjen aikana vie aikaa, tai jos palvelussa on ruuhkaa.

Sairaanhoitajan chatissa voidaan toteuttaa reaaliaikainen videovälitteinen etävastaanotto tai tehdä ajanvaraus lääkärin videovastaanotolle. Videovälitteisestä etävastaanotosta peritään asiakasmaksu samojen periaatteiden mukaan kuin lähivastaanotosta. Terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksu on 28,20 euroa. Maksu peritään 18 vuotta täyttäneeltä kolmelta ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuodessa.

 

Ikääntyneiden neuvonnan chat

Ikäkeskuksen neuvonnan chat-palvelu on käytettävissä kaikille Pohjois-Savon hyvinvointialueen ikäihmisille ja heidän läheisilleen.  

Ikäkeskuksen neuvontaan voit olla yhteydessä, kun kaipaat toimintaa, haluat tietoa ikääntymiseen varautumisesta, tarvitset tukea kotona pärjäämiseen tai olet huolissasi läheisesi kotona pärjäämisestä. Kerromme laajasti erilaisista vaihtoehdoista, joita niin kunnat, yhdistykset, järjestöt, yritykset kuin hyvinvointialuekin tarjoavat. 

Voit asioida palvelussa ensisijaisesti tunnistautumattomana, jolloin asioit anonyymisti eikä sinusta välity henkilötietoja ammattilaiselle. Jos olet tunnistautuneena OmaSavon digiasiointiin, ammattilaiselle näkyvät nimitietosi, henkilötunnuksesi ja asuinpaikkakuntasi.

Chat on avoinna arkisin kello 914. Arkipyhien aattoina chat palvelee kello 12 saakka.

 

Lähetä viesti tai jätä yhteydenottopyyntö

Voit lähettää viestin tai jättää yhteydenottopyynnön, kun sinulla ei ole kiireellistä asiaa sosiaali- ja terveyskeskukseen. Viestin voi jättää vuorokauden ympäri, joka päivä. Viesteihin vastataan 15 arkipäivän kuluessa.

Viestit-palvelun kautta voit ottaa yhteyttä esimerkiksi ajanvarauksiin ja tutkimusten tai tutkimustulosten kyselyyn liittyvissä kiireettömissä asioissa. Mikäli olet perumassa samana päivänä tai samalla viikolla olevaa vastaanottoaikaa, asioithan silloin chatissa tai puhelimitse.

Koko hyvinvointialueen laajuinen Viestit-palvelu avautuu tiistaina 22.4.2025. Siihen saakka voit käyttää palvelua, jos asut jossain seuraavista kunnista: Joroinen, Kaavi, Keitele, Leppävirta, Pielavesi, Rautalampi, Siilinjärvi, Suonenjoki, Varkaus, Vesanto.

Tee kiireettömät reseptien uusimispyynnöt OmaKannassa: OmaKanta, reseptit ja lääkkeet

OmaSavo logo


 

Sivukartta

Lisätiedot, OmaSavo, chat ja viestit